Dogoterapia
W bieżącym roku szkolnym nowa grupa uczniów klasy I rozpoczęła zajęcia terapeutyczne z psem, tzw. dogoterapię.
Dogoterapia jest jedną z naturalnych metod wspomagających rozwój dzieci niepełnosprawnych intelektualnie wykorzystującą kontakt z psem. Jego obecność nie tylko ułatwia nawiązanie wzajemnych relacji, ale także sprzyja rozwojowi aktywności poznawczej, eliminuje zachowania opozycyjne oraz rozwija gotowość i zdolności do uczenia się. Pies - obserwator, pies - towarzysz podczas zabaw i wykonywania zadań jest dla dzieci niewątpliwą atrakcją i zachęca je do podejmowania wysiłku. Z nim doskonalą swoje umiejętności społeczne, kształtują wrażliwość.
Głównym założeniem programu jest realizacja ćwiczeń mających na celu wspomaganie procesu rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym z uwzględnieniem ich indywidualnych możliwości i potrzeb. Prowadzone ćwiczenia i zabawy mają na celu:
- Stymulację rozwoju funkcji poznawczych
- Usprawnianie funkcji motorycznych
- Podejmowanie różnych form działań ruchowych, właściwe ukierunkowanie aktywności
- Socjalizację i uwrażliwienie, redukowanie napięć emocjonalnych
- Stwarzanie możliwości odnoszenia sukcesu
- Stymulację rozwoju mowy: usprawnianie umiejętności komunikowana się , nawiązywania kontaktu
- Kształtowanie właściwych wzorów zachowań i działań w stosunku do zwierząt
- Stwarzanie możliwości doznawania radości i przyjemności w kontakcie z psem
- Naukę postępowania z psem
- Wzbogacanie wiedzy o budowie i pielęgnacji psa
- Kształtowanie humanitarnych postaw wobec zwierząt
- Naukę relaksacji w obecności psa
W cotygodniowych spotkaniach (czwartki godz.16.00) z wykwalifikowanym dogoterapeutą i przeszkolonym psem uczestniczą uczniowie klasy I. Pies-terapeuta to labrador Samba Pati posiadający aktualne świadectwo zdrowia.