Usprawnianie technik szkolnych (UTSZ)
Celem nadrzędnym zajęć jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi, rozwoju na miarę ich możliwości.
Cele etapowe:
- Eliminowanie niepowodzeń szkolnych i ich społecznych konsekwencji. Oddziaływanie psychoterapeutyczne ma na celu przywracanie prawidłowych postaw wobec siebie, otoczenia i nauki.
- Stymulowanie i usprawnianie funkcji psychomotorycznych. Oddziaływanie psychokorekcyjne nastawione jest na usuwanie bezpośrednich przyczyn niepowodzeń szkolnych. Ćwiczy się, między innymi, motoryką wielką i małą, usprawnia percepcję słuchową, wzrokową oraz orientację przestrzenną, stymuluje rozwój słowno - pojęciowy.
- Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów. Oddziaływanie psychodydaktyczne koncentruje się głównie na nauce i doskonaleniu umiejętności czytania, pisania i rozwijania pojęć matematycznych.
Zajęcia odbywają się w formie indywidualnej i grupowej. Prowadzone są metodami zabawowymi (dzieci młodsze), ćwiczeniowymi oraz metodą 18 struktur wyrazowych (dzieci starsze)